Skördefest på Holma Folkhögskola

2024 års skördefest kommer äga rum den 21 september. Mer info kommer!

Den 16 september 2023 har vi årets stora skördefest mellan klockan 12- 15. Det kommer bli föreläsningar, guidade turer i våra odlingar och i skogsträdgården, försäljning av mat och mathantverk från skolans elever och småskaliga odlare. Varmt välkommen att besöka Holma!

Under hela dagen

Sortbestämning av äpplen och päron –  Inger Hjalmarsson, hortonom och pomolog,  sortbestämmer mellan 12-15. Ta med minst tre välutvecklade och representativa frukter från trädet som önskas sortbestämt!

Freeshop med klassen Ställ Om

Tebjudning och info om olika örters egenskaper. Ta gärna med egen kopp eller kåsa. Tillsammans med Seniorkursen – odling, mat och gemenskap.

Föröka växter och smakprov av skogsträdgårdsmat med kursen Skogsträdgård.

Bygg holkar till fåglar och insekter, delta i vår gemensamma vävning med olika material och växttryck med kursen Hantverk för självhushållare

Försäljning  och provsmakning av förädlade produkter med kursen Mat ur Jorden

Smaka på förädlat mathantverk och quizza hos kursen Livsmedelsförädling för omställare

Köp fika och pyssla hos Allmän Kurs

Täljworkhop med kursen Slöjda för husbehov

13:00 Guidad tur om jord, kompost och hur du skapar din egen jord, tillsammans med klassen Regenerativ odling.

13:30 Guidad tur om nötodling, kom igång och odla nötter hemma.

14:00 The Capulets – 50 style Rock´n Roll from Sweden

På marknaden

Låremölla gård är en småskalig  permakulturinspirerad gård på 2,5 ha utanför Skurup.
Angoragetter Tärna och Saga tuggar parkslide, jätteloka och björnbär och smälter om dem till det mjukaste mohairgarn. Vi finns på plats på skördefesten med försäljning av gårdsgarn, äkta kastanj- och minikiwiplantor.

Skogsträdgårdens växter – en plantskola i Höör som driver upp och säljer ätliga perenner, buskar och träd för nordiskt klimat.

Sambruket är en samodling och omställningsförening som odlar på gården Ankhult och en av Holmas medlemsföreningar. På skördefesten säljer de bland annat falsk ostkaka på squash.

Sjöholmens Trädgård – grönsaker, grönsaksplantor och blommor från egen täppa.

Lina fiolina i Stockamöllan – Småskaligt producerad honung med smak av lind eller försommarhoung.

Estellas eldost från Eslöv  – Provsmak av handmjölkad mjölk från jerseykossan Stella och försäljning av hemgjort mathantverk av samma goda mjölk!

Yalla ceramics ~ handmade pottery made by Colleen in Höör

Forsby Ängar – Forsby ängar är ett jordbruk med ett regenerativt fokus. Allt vi gör syftar till att skapa bättre förutsättningar för jorden vi brukar. En filosofi vi bär med oss när vi föder upp våra djur, restaurerar betesmark, vårdar vår skog och stärker vår åkermark. Våra huvudsakliga verksamhetsgrenar är lamm- och dikoproduktion. Vi kommer att erbjuda fryst nötkött och småskaligt producerad korv.

F.A.V.A Stadsodling –  drivs av tidigare Holma-deltagare i Malmö. De säljer grönsaker som är odlade med kärlek och handkraft utan konstgödsel och kemikalier.

Ina, fd Holmaelev, säljer ägg i mån av tillgång, honung, marmelader, chutney och sylt.

Malmö skogsträdgård Vårsången är en ideell förening som odlar både ettåriga och fleråriga växter, fruktträd, bärbuskar och nötträd i olika vackra skikt. Vi vill vara en ätbar skog mitt i stan! En plats där Malmöbor kan få utforska en del av naturen och biologisk mångfald, skapa gemenskap och kunskap kring odling. Vi kommer stå på plats med info om kommande projekt och kanske något litet från trädgården!

Fairys & Friends Ekohandel – Säljer olika bönor, linser, quinoa, gula ärtor, och hel ölandsvete, råg, nakenhavre och nakenkorn, allt odlat ekologiskt såklart på Fagraslätt utanför Kristianstad.

Skånes kärngårdar – Grönsaker och tunnbröds-fika från Holmas medlemsförening Skånes Kärngårdar.

FOBO – Förbundet för organisk-biologisk odling –  Holmas medlemsförening, kommer att sälja böcker, dela ut tidningen Odlaren och ha ett extra fint erbjudande för de som vill bli medlemmar.

Permakulturföreningen Sverige och Permakulturföreningen Skåne – informerar om föreningen och permakultur. Vi pratar medlemskap och det finns tidningar och böcker till försäljning

Vid frågor, kontakta kim.moberger@holmafolkhogskola.se