Hantverk för självhushållare

Ansökan till hösten 2024 öppnar den 1 april.

Den som vill ställa om sitt liv och bli mer självförsörjande behöver en del kunskap inom olika hantverk. Om man inte vill köpa allt färdigt, eller ta in dyra hantverkare så behöver man lära sig hur man använder verktyg och själv bygger, lagar och reparerar. Det kan handla om att bygga ett litet växthus eller reparera sitt hus. Att kunna laga sina kläder och  hugga sin ved. Vi behöver veta hur man tar hand om sina verktyg, slipar dem och får dem att hålla länge. Hur vi jobbar säkert, lägger upp arbetsplatsen och tar vara på och förvarar olika material.

På den här kursen får du prova olika grundläggande hantverkstekniker för att kunna bli mer självförsörjande. Vi lär oss om material och verktyg och ofta åstadkommer vi saker genom att använda återvunna material eller resurssnåla lösningar. Vi pratar om hållbarhet och hur man kan välja långsiktiga och miljövänliga lösningar. På Holma folkhögskola bidrar alla kurser till helheten. Samtidigt som vi lär oss arbetar vi med att bygga upp och utveckla platsen Holma.

Innehåll:

• Grundläggande snickeri
  • Bygga enklare byggnader (ex, vedbod,växthus, utedass, domer)
  • Trädfällning med handverktyg
  • Färsk slöjd för husbehov
  • Småskalig vedhantering
  • Göra Biokol
  • Ta hand om gamla hus
  •  Slå med lie
  •  Lösningar för lokala kretslopp (ex, kompostering, rotzon, utedass)
  •  Lappa och laga kläder
  •  Sköta om verktyg, slipa, bryna, skafta
  •  Mätning för husbehov
  •  Grunder gjutning och murning
  •  Stängsling

Kursen omfattar både teori och praktik. Fokus är på det praktiska arbetet och kursen ger god vana att använda elverktyg. Deltagarna arbetar i grupper med att snickra, laga och tillverka saker.

På onsdagar har alla deltagare på Holma folkhögskola tillval. Det innebär att man väljer ett annat ämne utöver hantverk. Exempel på tillval kan vara hållbara samhällen, matlagning och ta tillvara odlade produkter, fröodling, snickeri mm. Denna dag har vi lektioner över klassgränserna och du får möjlighet att lära känna fler av deltagarna på skolan.

Kursplats: Kursen är på Holma gård i Höör. Vissa studiebesök förekommer.

Omfattning: 50 %. Kursen pågår på måndagar, tisdagar och onsdag förmiddag.

Kurstider: Kursen pågår under höstterminen 2024, med start 19 augusti och slut  20 december. Vi har höstlov v.44.

Skyddsutrustning: Inför kursstart behöver deltagare skaffa personlig skyddsutrustning med skyddsskor (med stålhätta och trampskydd), hörselskydd, skyddsglasögon, arbetshandskar och rejäla arbetskläder. Då undervisningen till stor del bedrivs utomhus behövs också varma kläder och underställ som en del i skyddsutrustningen mot kyla.

CSN: Kursen berättigar till studiemedel från CSN. Logga in på csn.se, klicka på ‘studera’ och sedan ‘använda veckor’ för att se om du kan få studiemedel. Folkhögskolor faller under ‘gymnasienivå’. För att bli godkänd på kursen krävs en närvaro på minst 70% av kurstiden.

Ansökan: Ansöker gör du på skolans administrativa system Schoolsoft. Första gången du ansöker behöver du starta ett konto varefter du kommer till ett formulär som du fyller i. Glöm inte att skriva ett personligt brev där du förklarar varför du vill gå kursen. Holma folkhögskola förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid lågt deltagarantal eller annan oväntad betydande händelse.

Ansökningskriterier: För att få gå på kursen måste man vara minst 18 år gammal eller fylla 18 under våren. När vi antar prioriterar vi personer som

• är på väg att ställa om sitt liv i självförsörjande riktning
  • har kunskaper inom odling och liknande som behöver kompletteras med hantverk
  • bor på gård, hus och bedriver jordbruk eller odling
  • har en klar plan för vad kunskaperna inom hantverk ska användas till
  • är engagerad i omställningsrörelse, ekoby eller annat liknande socialt projekt

Reseinformation: Direkttåg från Malmö C till Höör tar ca 35 min. Direkttåg från Lund C till Höör tar ca 20 min. Därefter är det en ca 20 min promenad till Holma Gård där skolan ligger. Ett tips för att korta restiden är att ha en cykel i Höör!

Mer info:

Nils Lindblad, nils.lindblad@holmafolkhogskola.se