Allmän kurs distans – Samhälle och miljö

Ansök till höstterminen 2024 HÄR!

Välkommen till oss på Holma Folkhögskola. Här får du kunskaper om samhället, miljön och världens tillstånd, samt utrymme att reflektera kring ditt eget liv och verklighet. På Allmän kurs kan du läsa klart gymnasiet och bli behörig till vidare studier på yrkeshögskola, högskola och universitet.

Distanskursen passar dig som:

• har lätt för att studera hemifrån
  • kan ta stort eget ansvar och ber om hjälp när du behöver
  • är beredd att visa dig i videosamtal och delta i gruppdiskussioner över nätet

Viktigt: Tillgång till en fungerande dator med kamera, mikrofon och högtalare krävs för att gå kursen, liksom tillräckligt bra internetuppkoppling.

Studierna sker på heltid.

En vanlig dag på Allmän kurs distans

Vi har lektioner tillsammans 9.00-15.00 och oftast ett skolämne per dag. Lektionerna består av till exempel föreläsningar, gruppdiskussioner, läsning och olika typer av uppgifter. Självklart får du också tid för lunch och andra pauser. Ibland kan du lämna datorn för att lyssna på ett radioprogram eller räkna i din mattebok, men en stor del av dagen kommer du att sitta framför din dator. Vi vill erbjuda en tydlig struktur, men med varierade uppgifter och utrymme för dina egna idéer.

Vi använder oss av Google Classroom och Zoom som kommunikationsverktyg.

Folkhögskola, både likt och olikt komvux

Folkhögskolan är både lik och olik andra skolor. På folkhögskolor får du behörighet för att kunna söka till universitet och yrkeshögskolan, precis som du får på gymnasiet och komvux. Men folkhögskolan är också olik gymnasieskolan och komvux. En stor del av arbetet sker muntligt och det är därför viktigt att du deltar i gruppdiskussionerna. Det är inte bara läraren som har kunskaper om världen; vi har mycket att lära av varandra.

På folkhögskola får du ett omdöme istället för ett betyg. Ett omdöme är en gemensam bedömning av din studieförmåga i alla ämnen; du får alltså inte betyg i enskilda ämnen. För att få ett omdöme måste du läsa på folkhögskola under minst ett år på heltid. Med omdömet kan du sedan söka till högskolan eller yrkeshögskolan i en egen kvotgrupp. Alla deltagare läser alla ämnen oavsett om de fått behörighet i ämnet sen innan eller ej.

Individuell studieplanering

När du börjar på Allmän kurs distans gör vi en studieplanering där vi utgår från dina tidigare erfarenheter i skolan och arbete. På folkhögskola går du mellan 1-3 år beroende på dina tidigare studier. Under studieplaneringen pratar vi också om dina drömmar och framtidsplaner och vilka ämnen du vill ha behörigheter i.

Du kan få behörigheter i följande ämnen:

• Svenska 1, 2 och 3 (eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3)
  • Engelska 5 och 6
  • Matematik 1a, 1b eller 1c
  • Historia 1a1
  • Religion 1
  • Samhällskunskap 1a1
  • Naturkunskap 1a1

Utifrån din individuella studieplan läser du sedan i din egen studietakt. Om vi har möjlighet kan vi också erbjuda särskilda behörigheter i vissa ämnen utöver dessa. Just nu erbjuder vi till exempel kurserna Matematik 2a, b eller c, Matematik 3b eller c, Samhällskunskap 1a2 samt Naturkunskap 1a2 och 2.

Studiemedel

Att läsa på folkhögskola ger dig möjlighet att få studiemedel från CSN i tre år för dig som inte är klar med gymnasiet och två år för dig som redan är klar. För att undersöka om du kan få studiemedel och hur länge, besök www.csn.se.

Undervisningen på Holma Folkhögskola är kostnadsfri. Vi tar ingen deltagaravgift och du får låna de böcker du behöver från skolan.

För godkänt studieresultat krävs en aktiv närvaro på minst 70% av studietiden.

Antagningsprocess och kriterier

För att studera på folkhögskola behöver du vara minst 18 år. Vid ansökan ska du skriva ett personligt brev om varför du vill gå kursen och varför du väljer att studera på distans.  Du ska också delge oss dokument som visar att du kan studera på gymnasienivå, till exempel betyg från avslutad grundskola eller påbörjade studier på gymnasieskola. Du blir sedan kontaktad av oss och vi bokar in ett samtal där du får berätta om dig själv och vi berättar mer om kursen och skolan. Antagning sker sedan utifrån bedömningen att den sökande har motivation att studera och förmåga att tillgodogöra sig kursens innehåll.

Om du saknar enstaka betyg för att bli klar med grundskolan kan du ändå ansöka till oss så gör vi en individuell bedömning.

Kurstider hösten 2024

26 augusti 2024– 20 december 2024. Vi har höstlov vecka 44.

Ansök

Ansökan sker här via skolans administrativa system Schoolsoft. Ansökan öppnar den 1 april och stänger den 15 maj. Besked om du fått plats på kursen kommer senast 29 maj. Ibland hamnar mejl i skräppostkorgen, så ta gärna en titt där då och då efter att ansökningsperioden är slut så att du inte missar antagningsbeskedet.

Nadja Storsaeter, kursansvarig  nadja.storsaeter@holmafolkhogskola.se