Allmän kurs i Höör

Ansökan till höstterminen öppnar 1:e april

Allmän kurs  i Höör är för dig som vill:

• Lära dig nya saker och utvecklas som människa.
  • Läsa klart gymnasiet.
  • Få möjlighet att läsa vidare på på yrkeshögskola, högskola och universitet.
  • Studera i en liten grupp i vacker miljö.
  • Få möjligheter att välja praktiskt arbete som en del av dina studier, som till exempel matlagning, hantverk eller odling.

Välkommen till oss på Holma Folkhögskola i Höör. Hos oss är det viktigt att skapa en trygg och lugn miljö där du läser in gymnasieämnen i din egen takt. Här får du kunskaper om samhället, miljön och världens tillstånd, samt utrymme att reflektera kring ditt eget liv och verklighet.

En vanlig vecka när du läser Allmän kurs på plats på Holma Folkhögskola i Höör

Holma Folkhögskola är en liten skola och vi jobbar i små grupper i en lugn miljö. Du läser som regel heltid, fem dagar i veckan. Om du har särskilda skäl kan du läsa deltid, meddela oss i så fall redan i din ansökan.

Hos oss är gemenskapen viktig och vi brukar hitta på mycket roligt under terminen, såsom att åka på utflykter och göra studiebesök. Vi använder oss också av den fina miljön på Holma Folkhögskola i vår undervisning. Här finns det en skogsträdgård, grönsaksodlingar och möjligheter att snickra och sy.

På onsdagar har vi något vi kallar Holmaonsdagar med olika gemensamma aktiviteter. Ungefär halva terminen väljer alla skolans deltagare mellan olika ämnen, såsom matlagning, odling och enkelt snickeri att prova på. Under detta tillval brukar vi avsluta med en gemensam lunch som skolan bjuder på.

Folkhögskola, både likt och olikt komvux

Folkhögskolan är både lik och olik gymnasieskolan och komvux. På folkhögskolor får du behörighet för att kunna söka till universitet och yrkeshögskolan, precis som du får på gymnasiet och komvux. Men folkhögskolan är också en egen skolform. Många säger att det har fungerat bättre att läsa på folkhögskola av olika anledningar, som ett lugnare tempo, mindre klasser och en annan typ av pedagogik.

På folkhögskola får du ett omdöme istället för ett betyg. Ett omdöme är en gemensam bedömning av din studieförmåga i alla ämnen, du får alltså inte betyg i enskilda ämnen. För att få ett omdöme måste du läsa på folkhögskola under minst ett år. Med omdömet kan du sedan söka till högskolan eller yrkeshögskolan i en egen kvotgrupp.

Individuell studieplanering

När du börjar på Allmän kurs gör vi en studieplanering där vi utgår från dina tidigare erfarenheter i skolan och arbete. På folkhögskola går du mellan 1-3 år beroende på dina tidigare studier. Under studieplaneringen pratar vi också om dina drömmar och framtidsplaner och vilka ämnen du vill ha behörigheter i.

Du kan få behörigheter i följande ämnen:

• Historia 1a1
  • Religion 1
  • Samhällskunskap 1a1
  • Naturkunskap 1a1
  • Svenska 1, 2, 3 (eller Svenska som andraspråk 1, 2, 3)
  • Engelska 5 och 6
  • Matematik 1a, b eller c.

Utifrån din individuella studieplan läser du sedan i din egen studietakt. Om vi har möjlighet kan vi också erbjuda särskilda behörigheter i vissa ämnen utöver dessa. Just nu erbjuder vi till exempel kurserna Matematik 2a, b eller c, Matematik 3b eller c, Samhällskunskap 1a2 samt Naturkunskap 1a2 och 2.

Lärare på Allmän kurs

Niklas Hegfalk

Finn Utas

Erik Norell

Nadja Storsaeter

Praktisk information

Studiemedel

Kursen är på heltid och CSN-berättigad. Studierna är gratis.

Ansökan

Ansöker gör du här på skolans administrativa system Schoolsoft. Första gången du ansöker behöver du starta ett konto varefter du kommer till ett formulär som du fyller i.

Om du saknar ett svenskt personnummer kan du skriva in ett nummer på följande sätt: ÅÅMMDD-XXXX. Är du född andra mars 2001 blir det alltså 010302-XXXX.

Ansökningsperioden för hösten 2024 är 1 april till 15 maj.

Antagningsprocess och kriterier

För att studera på folkhögskola behöver du vara minst 18 år (undantag kan göras om din

hemkommun betalar för ditt deltagande). Vid ansökan ska du skriva ett personligt brev om varför du vill gå kursen samt delge oss dokument som visar att du kan studera på gymnasienivå, t.ex. betyg från avslutad grundskola eller påbörjade studier på gymnasieskola.

Du blir sedan kontaktad av oss och vi bokar in ett samtal där du får berätta om dig själv och vi berättar mer om kursen och skolan. Antagning sker sedan utifrån bedömningen att den sökande har motivation att studera och förmåga att tillgodogöra sig kursens innehåll.

Om du saknar enstaka betyg för att bli klar med grundskolan kan du ändå ansöka till oss så gör vi en individuell bedömning.

Plats för kursen

Holma Gård i Höör.

Direkttåg från Malmö C till Höör tar ca 35 min. Direkttåg från Hässleholm C eller Lund C till Höör tar ca 20 min. Därefter är det ca 20 min promenad till Holma Gård där skolan ligger. Många på skolan har en cykel i Höör för att göra resan snabbare. För deltagare på Allmän kurs erbjuder skolan cyklar att låna. Karta

Kurstider hösten 2024

Kursen börjar måndagen den 19 augusti 2024.

Vi har höstlov v.44.

Terminen slutar den 20 december 2024.

Kostnader

Kursen är gratis men du behöver ha en egen dator som används i studierna, vi använder Gmail och Google Classroom för information och uppgifter. Ett mindre antal lånedatorer finns på skolan.

Kontaktperson

Finn Utas, kursansvarig. Maila finn.utas@holmafolkhogskola.se eller ring på 0760211753.