Fröodling – distans

Ansök till höstterminen 2024 HÄR!

Distanskurs i fröodling vänder sig till dig som

• vill lära dig att ta egna frön från våra vanliga grönsaker
  • få grundläggande kunskaper om hur man fröodlar, bevarar sorter och lagrar fröer ur ett självhushållarperspektiv
  • lära dig mer om odlingshistoria
  • vill ta fram egna korsningar och nya sorter

För att kunna odla vår mat måste vi ha utsäde, alltså fröer. Idag kommer nästan allt utsäde till grönsaker från utlandet och det finns nästan ingen utveckling av nya sorter kvar i Sverige. Bristen på egen fröproduktion och utveckling gör att vi som land är helt beroende av utländsk fröproduktion och att global handel fungerar. Vid en större kris skulle vi som land kunna stå utan utsäde.

Det finns därför all anledning till att lära sig att odla sina egna fröer. Dessutom kan man även som amatörodlare börja göra egna korsningar och ta fram nya sorter som man kan anpassa till sin egen växtzon. I ett föränderligt klimat är det viktigt att kontinuerligt utveckla nya sorter och eftersom vi i Norden har väldigt extrema förutsättningar för odling behöver vi ofta egna sorter.

Kursinnehåll:

• Grundläggande fröodling (odling, korsningar, selektion, tröskning, lagring)
  • Kultursorter, genetisk mångfald
  • Grönsakernas historia
  • Fröförädling
  • Lokala fröbanker, föreningar, fröbyten
  • Landrace gardening
  • Frölagar, GMO, fröpolitik
  • Studiebesök

Kursen är på distans med digitala träffar. Det ingår också tre dagar på plats på Holma med praktiska övningar och studiebesök.

När: Kursen pågår 19 aug -29 nov (ingen undervisning på höstlov v 44)

Kursstart 19 aug  kl 18-20, digitalt

Kursdagar: Tisdagar och torsdagar  kl 18.00-20.00, digitalt

Kursavslut: 29 nov kl 17.00, digitalt

Träff på Holma folkhögskola: 20-22 sept

Vi möts på Zoom. Kursen består av föreläsningar, egna uppgifter, inläsning och gästföreläsningar. Träffen på plats på Holma omfattar tre dagar. Då kommer vi att göra studiebesök, lära oss om tröskning, vara med på skolans skördemarknad och sälja fröer med mera. Deltagarna ordnar själva boende denna helg.

Omfattning på kursen: 25%

Pris & kursmaterial: Kursen i sig är gratis men kostnad tillkommer ev. för kurslitteratur.

Kursverktyg: Tillgång till dator och internet är ett villkor för deltagande på kursen. Undervisningen sker på Zoom och genom Google. Du behöver därför ha en epost som är kopplad till ett Google-konto.

Anmälan: Anmäl dig till kursen här. Sista dag för ansökan är 15 maj. Besked om du fått plats på kursen kommer senast 29 maj. Ibland hamnar mejl i skräppostkorgen, så ta gärna en titt där då och då efter att ansökningsperioden är slut så att du inte missar antagningsbeskedet.

Kursen kräver inga förkunskaper men vid antagning prioriterar vi personer som.

• har relevanta förkunskaper, till exempel redan har prövat på att fröodla
  • har ett sammanhang där kunskapen kan omsättas  (t ex. gård, samodlingsprojekt, arbetsplats)
  • är engagerad i omställning, föreningar eller i Holma folkhögskola

Antal platser: Max 25

Förkunskaper: En del av kurslitteraturen är på engelska.

För godkänd kurs krävs minst 70 % deltagande på lektioner och fullgjorda inlämningsuppgifter.

Vid frågor, kontakta kursansvarig Karin Jansson, 070-580 46 32