Anmälan till sociokratikurs 7-8 mars

KURSANMÄLAN ÄR NU STÄNGD! KONTAKTA KURSANSVARIG OM DU ÄR INTRESSERAD AV RESTPLATSER. andreas.jonsson@holmafolkhogskola.se

Vill du lära dig mer om hur vi kan organisera oss så att vi styr oss själva på ett självorganiserande och resilient sätt?

Holma folkhögskola styrs idag självorganiserande och nu delar vi gärna med oss hur vi gör!

Kursbeskrivning
Sociokrati är en metod för hur vi kan organisera oss tillsammans, samt för hur vi gemensamt styr oss själva på ett självorganiserande sätt. Under denna tvådagarskursen får deltagarna en introduktion till hur vi tillsammans kan använda oss av olika naturliga samarbetsmönster utifrån våra behov och utifrån vad vi vill åstadkomma. Ibland behöver vi fatta snabba beslut, ibland har vi mer tid. Sociokrati ger oss möjligheten att på ett resilient sätt variera metoder, samtidigt som alla som berörs får vara med och ge sin mening och uttrycka sina behov. Kursen ger en praktisk inblick i Sociokrati och vi får prova verktygen i praktiken. Vi kommer fram till mål tillsammans. Vi provar metoder för att lösa komplexa problem tillsammans, och vi lär oss att fokusera på lösningar genom olika rollfördelningar. I naturen ser vi att självorganiserande system också måste vara självlärande och självförstärkande för att kunna överleva. Detta är en av grundprinciperna inom sociokrati. Under kursen kommer vi därför att kontinuerligt lära oss om metoder för hur vi tillsammans utvärderar det vi gör, och hur exempelvis våra aktioner på så sätt skulle kunna bli bättre.

När: 7-8 mars kl 10-17.

Var: Holma folkhögskola i Höör, ca 1,5 km från tågstationen. Vägbeskrivning

Resa: Det går tåg till Höör.

Boende: det är möjligt att ta sig till Holma över dagen från många platser i Skåne. För långväga resenärer finns möjlighet att övernatta på madrass i sovsal på Holma folkhögskola för 75kr/natt. Egen sovsäck medtages.

Anmälan och antagning: Efter att du anmält dig i formuläret kommer du att antas så länge det finns platser kvar. Sista anmälningsdatum är 4 mars. De som antas kommer att få besked via e-post, och du garanterar din plats på kursen genom att betala administrationsavgiften när du blivit antagen. Se pris nedan.

Antal platser: Max 18

Pris: Kursen i sig är gratis. Vi tar 20kr betalt för te och kaffe under hela helgen, samt för det kursmaterial som deltagarna får. Den som vill sova över får också betala 75kr/natt för en madrass. I detta priset ingår även en frukost som vi lagar tillsammans. En administrationsavgift på 150kr tas ut för alla som antas. Den som sen genomför kursen får tillbaka 130kr, eller 55kr för den som också sover över en natt. Detta gör vi för att kunna säkerställa att denna viktiga kursen fylls upp. I denna viktiga tid kan vi inte köra tomma kurser. De som anmäler sig och betalar dyker oftast upp. (Swishnummer eller bankgironummer skickas till de som antas).

Mat: Alla tar med egna matlådor för lördagen. Vi har mikrougnar på plats. De som sover över kommer kunna värma egen mat. På söndagen kommer de som sover över att tillsammans laga en enkel frukost som skolan bjuder på. Söndagens lunch och mackor på eftermiddagen kan vi fixa tillsammans. Skolan bjuder på enkel vegansk soppa med macka. Detta är helt gratis för kursdeltagarna. Om du har allergier eller kostpreferenser så ber vi ödmjukast att du ser till att du har med egen mat som fixar detta.

Språk: Moment i helgrupp kommer att vara på svenska. Möjlighet att bilda grupper av engelsktalande i smågruppsmomenten.

Kursledare: Andreas Jonsson är humanekolog i grunden men även utbildad lärare i permakultur och sociokrati, något som han lär ut i hela norden. Han har arbetat med sociokrati sen 2012, och är idag en fast medlem i den idéella organisationen Sociocracy For All, som sprider sociokrati över världen. När han inte undervisar så driver han tillsammans med sin familj en permakulturgård i Vånga utanför Kristianstad.

Kursansvarig är Andreas Jonsson

andreas.jonsson@holmafolkhogskola.se