Allmän kurs bjuder

På denna sida kan du läsa om vad som händer på Holma Folkhögskolas Allmänna kurs. Det kan vara texter om lektioner och studiebesök, intervjuer eller smakprov på vad deltagarna skapar under tiden hos oss!

2022-03-03

Under terminsstarten har deltagarna skönlitterärt fått beskriva en historisk händelse utifrån en persons perspektiv. Skrivlusten har varit stor och många fina berättelser har producerats. Här kan ni läsa en om Elsa Echelsson som blev Sveriges första kvinnliga docent.

Elsa Eschelsson | Gamla kyrkogården i Uppsala

Uppsala 1885:

Det började som en vanlig, tystlåten tisdag för studenterna på Uppsala universitet. Tentaveckan väntar och spänningen i luften är tjock. Det är inte annat än rutin för de flesta att stiga upp innan solen, ta sig till skolbiblioteket och sitta med näsan i böcker till långt efter solnedgången. 

Denna tisdag skulle däremot visa sig bli allt annat än vanlig. De flesta hade inte ens hunnit börja tänka på sin lunch när en smäll ekar genom biblioteket. Klockan är knappt 11 på förmiddagen och någon har mage att ställa till en scen. Ljudet av pennor som skrapar på papper tystnar direkt och varenda huvud riktas mot ingången.

Där står Elsa. Hon är märkbart upprörd, det vanligtvist neutrala ansiktet är kallare än vad det brukar vara, ögonbrynen sammandragna men hon låtsas inte om de skållande blickarna. Hon vet att hon nyss stört varenda en i salen, men hon har annat att oroa sig över. Med långa bestämda steg så går hon raskt förbi studenterna, lukten av de gamla böckerna är oftast lugnande för Elsa men idag håller hon hårt i sin ilska. Hon vill ju bara visa att hon är minst lika smart som herrarna på universitet, men om hon ska vara helt ärlig utan att låta för högfärdig så är hon ändå smartare än vad de är. Hade hon inte varit på så dåligt humör hade hennes tankar lockat fram ett flin på väg upp för de isande marmortrapporna. Varför skulle hon just idag glömma sina ullsockor? Svaret ligger ihopskrynklat i hennes knytnäve.

Väl uppe för trappan möts Elsa av en syn som vanligtvis får henne på bättre tankar, men idag kan inte ens magister Wallenius vända hennes humör. De står i tystnad en stund och betraktar varandra. Elsas ögon sveper över magisterns något för långa byxor och den rutiga kavajen som han alltid har på sig. Hon noterar att hon för första gången stör sig på hur den ser ut. Hon lyfter blicken och fastnar på de runda glasögonen Wallenius alltid har på sig och som alltid, utan undantag, glider ner för den krokiga näsan. Det har funnits stunder då Elsa har frågat sig själv om de ändå inte är fel storlek trots allt. Idag biter hon sig i tungan för att inte snäsa ut frågan. Oavsett hur arg hon är skulle hon aldrig förolämpa en magister. 

Klick klack- ett ständigt tickande snor för en sekund Elsas uppmärksamhet från magistern innan han bryter tystnaden. “Jag tyckte väl att det var du som tassade fram” flinar magistern med en menande blick mot den stora ekporten nedanför. “Hur visste du att det var jag?” muttrade Elsa med armarna hårt knutna mot bröstet, brevet i handen prasslar till. Klick klack- vem är det som inte kan sitta still där nere? 

När hon inte får svar på sin fråga märker Elsa att Wallenius sneglar mot hennes fötter. Hon följer hans blick och blir varse om att det irriterande ljudet i själva verket kommer från henne själv. Hon slutar direkt med sitt otåliga steppande i stengolvet. Inte ska magistern se hur upprörd Elsa faktiskt är, bättre än så är hon. 

Wallenius vänder sig något och gestikulerar mot dörren bakom honom. “Det verkar som att du har behov av att tala ostört?” antar magistern. Med ett milt leende mot Elsa så öppnar han dörren och hon går in först, som vanligt med väldigt bestämda steg. Inget annat kan man förvänta sig av Elsa Eschelsson. Med fem raska kliv så är hon framme vid den familjära skogsgröna fåtöljen av sammet. Wallenius sätter sig mittemot henne i sin kontorsstol, det stora mahognybordet glänser emellan dom. Med händerna ihop på bordet som en bekymrad far tittar han henne rakt i ögonen, bestämt men mjukt. “Nu tar vi det från början.” 

Elsa tar ett djupt andetag för att samla sig. Hon tar upp brevet som ser misshandlat ut efter ha legat greppat i knytnäven. Hon lägger brevet på bordet och försöker jämna ut det, mest för att dra ut på tiden lite. Av någon anledning blir hon nervös, hjärtat klappar så högt att hon hör vartenda dunk i öronen. Hur kunde magistern göra så här mot henne? Hur kunde hon hamna i den här situationen? 

Hon föser brevet mot magistern, som trycker glasögonen allra högst upp på näsan och lutar sig över bordet för att läsa brevet. Elsa sitter rakryggad och väntar spänt medans Wallenius läser, han suckar fundersamt samtidigt som han läser och rynkar på sina buskiga ögonbryn. 

När han har läst klart sträcker han sakta på sig, föser ner glasögonen till nästippen och drar handen över sitt gråspräckliga hår. Elsa blinkar några gånger extra när hon inser att glasögonen alltid legat där med avsikt. Innan magistern hinner säga något så brister Elsa ut “Hur kunde du låta de andra magistrarna säga att mitt beteende har varit oacceptabelt? De överväger om jag ens får behålla min plats på universitetet!” När hon har pratat och tystnaden kryper tillbaka inser hon hur mycket hon höjt rösten. “Förlåt magistern, jag skulle inte ha tagit den tonen mot dig.” Elsa tittar skamset ner mot knäet, all ilska rinner ur henne, nu känner hon sig mest tom och utmattad. 

“Jag skulle aldrig godkänna något sånt här trams!” svarar magistern skarpt, nästan lika högljutt som Elsa och viftar vilt med brevet i luften. “Det här brevet kommer inte från oss, hur kan du tro det? Jag trodde du som enda kvinna på universitet skulle vara smart nog att genomskåda detta patetiska försök till illdåd.” 

Elsa harklar sig, uppenbart obekväm med blicken fortfarande nedåtriktad. “Det har du förmodligen rätt i magistern, det kommer inte hända igen. Tack för din tid.” Elsa ställer sig snabbt upp, drar ut eventuella rynkor från sin kjol och beger sig utåt. Sekunden hon stängt kontorsdörren efter sig hör hon hur magistern skrockar belåtet.

Elsa flinar, sträcker sig rak i ryggen och går hem.

 

2021-10-26

Ibland finns anledning att presentera kursens lärare lite extra. Hugo Malm arbetar som lärare i Samhällskunskap, Historia och Religion på Allmän kurs och har utöver det hörts i podd och fått debattartiklar publicerade i olika medier. Det han särskilt uppmärksammas för är förmågan att förena olika viktiga samhällsfrågor för att hitta lösningar som passar alla.

Läs Hugos och Jakob Lagerkrantz debattartikel om behovet att bryta vårt fossilbränsleberoende här.

Lyssna när Hugo intervjuas i krisledningspodden här.

2021-10-15

Nu under hösten 2021 testar vi något nytt på vår Allmänna kurs: deltagarna har genomfört 2 veckors praktik. Syftet är att ge deltagarna chansen att testa ett yrke de kanske vill få i framtiden, att få inspiration men också att testa hur det fungerar att leta efter ett arbete. Glädjande var att de allra flesta hittade en praktikplats där de trivdes!

En av deltagarna som nu genomfört praktik är Francisco. Han testade att arbeta på Hemtjänsten i Malmö.

Vad har du lärt dig?

– Jag har lärt mig hur de skriver medicinlista och fått ha koll på den, jag har hjälpt till att spänna fast lyftsele på en lyft så att vårdtagaren kan hissas upp till sin rullstol för att göra sina behov eller bli duschad, jag har städat hos olika vårdtagare, satt på stödstrumpa och gett dem frukost. Jag har lärt mig hur viktigt det är att alltid sprita händer och ta på handskar, munskydd och skoskydd innan man går till en vårdtagare och sedan ta av sig allt när man är färdig och sprita händerna igen.

Vad tyckte du om att praktisera i Hemtjänsten?

– Det har varit väldigt lärorikt, kul och spännande att få lära sig nya saker och få se hur det går till på arbetet i Hemtjänsten.

2021-10-05

Under ett par lektioner i Svenska fick deltagarna uppgiften att skriva om skönhet. Eftersom alla har olika erfarenheter med sig behandlade texterna en mångfald av tankar och perspektiv. En deltagare, som vill vara anonym, skrev vackert om yttrandefrihet som skönhet:

Yttrandefrihet

Friheten att få tala, ha en egen åsikt, och uttrycka sina tankar och känslor är för mig en definition på vad skönhet kan vara.

Den här bilden för mig ger ett uttryck på mycket som jag har gått igenom i livet och var jag befinner mig idag efter allt som hänt. Där jag ursprungligen kommer ifrån är det ovannämnda inte alltid en självklarhet. Jag har växt upp med helt andra förutsättningar än dom jag lever efter idag. Chansen till att tala i större grupp och att t.ex få uttrycka en annan politisk eller religiös åsikt förutom den som majoriteten av landets invånare har, är nästan omöjligt i mitt hemland.

Om jag ska uttrycka vad det inneburit för mig att få komma till ett land som detta, där jag får ha en annorlunda åsikt, där jag får tycka och tänka på mitt egna vis och framförallt så får jag visa detta också utan att känna rädsla eller förtryck. Med ett ord så är det frihet för mig. Skönheten i detta är det vackra det innebär att kunna få yttra sig som man vill, älska och tro på vad man vill utan att skada eller skadas av andra. Jag får uppleva skönheten i detta levnadssätt nästan varje dag, exempel på det kan vara när jag är i skolan och  samspelet med lärare och klasskamrater, där alla elever har en egen åsikt om något och det är helt accepterat. Jag har många gånger fått uppleva hur andra människor uttrycker sig på andra sätt än de jag ursprungligen känt till.

Mitt första starka minne utav vad frihet innebär var när jag reste igenom Turkiet för att komma till Grekland, övergången från det ena landet till det andra gav mig en känsla av en helt annan kultur och sätt att tänka. Jag befann mig i en del av världen (Europa) som inte i närheten var så förtryckt som där jag kommer ifrån. Detta märktes på hur människor talade, betedde sig och till och med hur dom klädde sig. Det var en helt ny värld som öppnat sig för mig, och jag kunde för första gången se det vackra som världen hade att erbjuda. Jag såg skönheten i människor och deras olika livsstilar, mest på sättet hur annorlunda alla var och att det var helt acceptabelt. Att få vara precis som man själv vill och önskar kommer jag för alltid se som något vackert. Mina egna tankar kring skönheten i livet är att det är en gåva från Gud att just få vara som man själv vill. Jag är idag väldigt tacksam till vart livet har tagit mig och att jag fått uppleva allt detta som jag beskrivit som skönhet/vackert för mig.

Att få leva på denna planeten och vara sin egna person, med egna åsikter, värderingar och en religiös åskådning om man har en sådan är för mig den ultimata skönheten.

Jag önskar mig en värld utan förtryck och våld som framtida barn kan växa upp i. Där dom får lov att stå för just det dom tror på utan att riskera att komma till skada, att få älska och bli älskade för personen de väljer att vara. Jag fick lämna mitt land och emigrerade till ett annat land på grund av förtryck och andra problem, som innebar att jag inte fick lov att vara, leva eller tro på vad jag ville. På grund av detta hade jag önskat att man slapp fly och lämna sitt land bara för att det inte anses vara acceptabelt att vara sig själv. Att fler än jag finner skönheten i acceptansen att få leva sitt liv på det sätt man själv känner är lämpligt.

2021-09-16

En av sakerna som sker på Holma Folkhögskolas allmänna kurs är tillval. Det är en lektion på tre timmar där deltagarna har chans att välja bland olika ämnen eller praktiska arbetsmoment som lärarna erbjuder. Simon Nordgren har valt tillvalet Enkelt snickeri.

-Det är bra att kunna välja praktiska ämnen under kursens gång. Det är lärorikt och man mår bra av att få komma ut från klassrummet och skapa något. Efter det här tillvalet kommer jag ha bättre koll när jag besöker bygghandeln och det är något som är bra att kunna om jag senare i livet skulle köpa hus eller en gård.

Bland mycket annat bygger deltagarna olika former av stolar och bänkar.

-Vi bygger lite större saker och saker som man verkligen behöver. En fin erfarenhet är också att jobba med deltagare från andra kurser – de har många kunskaper och erfarenheter som man kan lära av.

2021-06-08

Sista veckorna i skolan präglas ofta av utflykter och trevligheter. För Holmas Allmänna kurs innebar det bland annat promenader, bad och musik vid Tjörnarpssjön, Pommac i Skogsträdgården och besök på Naturum Öresund i Malmö. Under det sistnämnda stod Landart på programmet och deltagarna fick skapa konstverk av och med naturen som fanns på platsen. I filmen nedan finns många av konstverken att se, bland annat en sjöjungfru, stentroll, ett danskt skepp, en gotländsk solnedgång och en liten stens vandring upp på ett berg av stenar.

2021-05-21

Anna Aigner går på Holmas Allmänna kurs och har många tankar om hur skolor fungerar. När hon på engelskan fick uppgiften att spela in en text om framtiden valde hon att beskriva sin drömskola.

Det verkar som om du har funderat mycket på hur en skola borde vara?
– Ja, det har jag. Jag tycker inte att jag själv hade en bra skolgång som barn och nu när jag är förälder funderar jag mycket på mina barn och hoppas att de ska få det bättre.
.
Jag vet att du hoppas utbilda dig till lärare när du gått klart på Holma, vilken utbildning tänker du dig?
– Jag vill utbilda mig till lärare på en Waldorfskola. Jag har kollat runt och känner att det är den skolformen som ligger närmst hur jag vill vara som lärare.
.
Nu går du på Holma Folkhögskola, där du bland annat har tillval i Matlagning och just nu håller på att göra en sallad med växter från skogsträdgården och växthuset. Hur är det?
– Det är den bästa skolan och det bästa tillvalet jag någonsin haft!
.
Lyssna på Anna när hon berättar om sin drömskola här!
.
.

 

2021-05-10

Jonathan Palmér läser på Holma Folkhögskolas allmänna kurs och har som många andra i landet haft studier på distans under Corona. Men för Jonathan har just distansstudier visat sig vara en möjlighet för skapande. När han skulle presentera sin uppgift om Egyptisk mytologi gjorde han en film där han skrivit manus, filmat, klippt och lagt till bakgrundsmusik. Av bara farten spelade han sedan in en podd på engelska, en mörk dystopi om en framtid där Jorden är förstörd, där han återigen skrivit text och lagt musik och ljudeffekter.

Du verkar älska att spela in grejer!

– Ja verkligen, när jag var liten så fick jag låna mina föräldrars filmkamera som jag använde till att spela in klippfilmer med lego gubbar och även skateboard videos, och ända sen första gången jag fick testa på att spela in musik i gymnasiet så har musikproduktion och låtskrivande varit en stor del av mitt liv. Jag finns numera även att hitta på spotify och youtube under namnet J. Palmer och planerar att släppa två nya låtar och en cover inom kort.

Varför nöjer du dig inte bara med att lämna in ett papper med text?

– När jag får möjligheten att presentera mina skolarbeten på ett kreativt och roligt sätt så blir det inte längre ett arbete, utan ett nöje och i de stunderna så finns plötsligt all tid i världen att lägga på skolan. Jag tycker dessutom att det är väldigt roligt och härligt att få folk att skratta, samtidigt tror jag att det blir lättare för andra att ta till sig informationen när det finns lite skämt och en avslappnad och rolig stämning i en presentation.

Vilka är dina bästa tips för den som vill kunna spela in filmer och poddar?

– Du måste ha en ide om hur du vill att det ska bli även att det aldrig blir exakt så som man tänkt, och du måste tycka det är roligt för det kommer ta tid. Särskilt om man inte har några förkunskaper i filmredigering eller produktion, och även då tar det mycket tid. Jag kan inte räkna på hur många tusentals timmar jag har spenderat på att testa olika saker och kollat instruktions videos på youtube. Sist men inte minst, youtube är din bästa vän när du vill lära dig om hur man använder olika inspelningsprogram, och även när man lärt sig mycket så kan man fastna vid något så enkelt som hur man kopierar och klistrar in något. Ett litet roligt exempel, jag var i en musikstudio för ett tag sedan med en kompis som producerat musik sen han var 13 och dessutom gått en av Stockholm bästa utbildningar inom musikproduktion, men när vi gick in i studion så fick han googla fram hur man bytte BPM(beats per min) i programmet vi använde. Det finns alltid mer att lära sig!

Se Jonathans redovisning om Egyptisk mytologi här!

Rulla till toppen