Pedagoger sökes till Allmän kurs med miljöprofil!

Arbetsplatsen

Holma folkhögskola är en nystartad folkhögskola i Lund och Höör. Skolan är inriktad på praktisk omställning till ett hållbart samhälle. En stor del av undervisningen kommer att ske utanför klassrummet och knyts till praktiska moment så som odling, byggande, kultur mm. Deltagarna ska inspireras till engagemang och handlingskraft. Kretslopp och medskapande med naturen är nyckelord och vi utforskar sociokratin som en djupt demokratisk och effektiv metod för organisering. Eftersom vi är en ny folkhögskola kräver detta att du vill vara med och lägg energi på att bygga upp skolan. Även om mycket är satt får du här en unik möjlighet att skapa en ny folkhögskola.

Tjänsterna

På Allmän kurs kommer deltagarna att läsa alla behörighetsgivande ämnena utom Ma tematiskt. De behörighetsgivande ämnena är Hi 1, Re 1, Sam 1, NA 1, Sv 1,2,3, Eng 5, 6 och de vävs in i teman som kan handla om till exempel livskvalitet, försörjning och makt.

Till hösten startar två klasser på gymnasienivå med 20 deltagare i varje klass i Lund.

Vi söker två till tre lärare som kompletterar varandra ämnesmässigt och som tillsammans med oss är med och utformar kursen.

Vi söker dig som har folkhögskoleerfarenhet och är utbildad lärare, gärna har gått på folkhögskollärarlinjen. Utöver ämneskunskaper har du en helhetssyn på omställningen till ett hållbart samhälle, vi ser gärna att du har arbetat volontärt med detta. Du värderar både praktisk och teoretisk kunskap och är villig att anta nya pedagogiska och organisatoriska utmaningar. Det är ett stort plus om du har erfarenhet och utbildning i svenska som andra språk eller har arbetat med personer med funktionsvariation. Om du talar något språk som många nysvenskar har som modersmål tittar vi extra noga på ansökan.

På Holma folkhögskola har vi en likalön på 30 000 kr i månaden för heltidstjänst. Detta gäller även rektorerna. Vi har ferietjänst. Båda tjänsterna är på 75 % med start den 1 augusti och fem månaders provanställning som går över i fast tjänst om allt går som det ska. Det kan även bli en tjänst på 35-55 % där matematik är ett ämne men där även undervisning i det mer praktiska ingår.

För frågor gällande tjänsterna kontakta någon av våra rektorer på mejl rektor@holmafolkhogskola.se eller via telefon till Hugo 0730-581836 eller Esbjörn 0734-448028. Ansökan med cv och personligt brev mejlas in till rektorerna.

Sista ansökningsdagär 15 april.