Lärarutbildning i permakultur (engelska) 16-25/2, 2024

Detta är en internationellt certifierad lärarutbildning inom Permakultur. Kursen riktar in sig till permakulturlärare och utövare i hela Europa. All undervisning sker därför på engelska.

Vill du ta stora nya steg genom att bli Permakulturlärare? Brinner du för permakultur och vill du hjälpa till att föra världen till en mer hållbart och regenerativ framtid? Vill du göra det genom att dela med dig av din kunskap om Permakultur till andra? Denna 10-dagars lärarutbildning i Permakultur är is så fall ditt nästa steg! Kursen är designad för personer som redan har ett PDC-certifikat och som vill utveckla färdigheter och självförtroende för att lära ut Permakultur effektivt till andra.

Ansökan är nu stängd.

På den här kursen lär du dig:

• Hur du förbättrar dina pedagogiska färdigheter
  • Hur du förmedlar kunskap om permakulturens teori och praktik på ett sätt som skapar verklig förändring.
  • Hur du börjar designa permakulturkurser och workshops som passar olika inlärningsstilar.
  • Hur du börjar integrera permakultur i din livsstil och försörjning.

Du kommer också att få möjlighet att lära av erfarna handledare och få kontakt med andra passionerade permakulturutövare från olika länder och miljöer.

Varför ska du gå den här kursen? Permakultur är ett holistiskt tillvägagångssätt för design och förvaltning som kan hjälpa oss att ta itu med några av vår tids mest angelägna miljöutmaningar, såsom klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald, utarmning av marken, vattenbrist, matosäkerhet och förlust av gemenskap. Genom att lära ut permakultur till andra kan du bidra till att skapa en mer hållbar och motståndskraftig framtid. Du kan ta dina första steg för att göra permakultur till en del av ditt sätt att leva och försörja dig.

Vem kan ansöka? Permakultur är både en designstrategi och en global rörelse. I den här kursen söker vi en mångfald av lärande. Alla med ett PDC-certifikat kan söka till kursen. Alla som söker skickar in ett kort motiverande brev som beskriver din permakulturbakgrund, hur du använder permakultur i ditt liv idag, och vad du vill använda lärdomarna från denna kursen till.

Hur många personer kan gå med? Och vem får en plats? Kursen kan ta emot maximalt 24 elever. Vid många ansökningar, kommer vi att prioritera de som vi ser är mest angelägna om att hjälpa till att föra permakulturlärandet framåt i det dagliga livet. Alla får besked om ev. plats senast 16/11.

När och var? 16-25/2 2024. Holma folkhögskola ligger i Höör

Arrangemang Holma folkhögskola är anordnare, och ansvarar för utbildningen. Utbildningen är ett samarbete mellan Holma folkhögskola och Nordic Permaculture Academy.

Vegetarisk/vegansk mat kommer att tillhandahållas och alla elever hjälper till med en del matlagningssysslor. Detta görs bl.a. för att hålla kostnaderna nere. Vi övernattar enkelt men bekvämt. Holma kommer att tillhandahålla madrasser och kuddar i olika rum. Vissa rum kommer att delas. Alla har med sig sin egen sovsäck och sänglinne. Delade duschar finns tillgängliga.

Språk Permakulturlärarutbildningen är en internationellt erkänd utbildning som erbjuds på engelska. Så du måste kunna förstå och tala engelska väl. Närvarande lärare talar även svenska, danska och spanska.

Lärare/handledare

Alfred Decker är kursledare. Alfred är en permakulturdesigner, en certifierad utbildare genom Permaculture Association of Britain. Han är en av Europas mest drivande permakulturpedagoger. Sedan hans första PDC 1998 i Kalifornien har Alfred varit involverad i sociala rörelser och projekt i hela Europa och Amerika. Han är grundaren av konsultföretaget 12 Principles Permaculture Design, Permacultura Barcelona och Skogsträdgårdsprojektet i Can Masdeu. Han är också är en av grundarna till den spanska permakulturakademin – Academia de Permacultura Íbera. Alfred har ett diplom i permakulturutbildning och samhällsutveckling från 2013 genom Blue Mountains Permaculture Institute (Australia).

Andreas Jonsson är medfacilitator under denna kursen. Andreas har ett Diplom i applicerad permakulturdesign sen 2018 och han har varit med och anordnat och undervisat ett antal olika PDC-kurser. Andreas arbetar som lärare inom permakultur och sociokrati på Holma folkhögskola, och han driver en lokal kooperativ permakulturgård  Rotad Permakukltur i Vånga sen 11 år. Han är också, tillsammans med Cathrine Dolleris, en av medgrundarna till Nordic Permaculture Academy, där de tillsammans vägleder permakulturstudenter från hela norra Europa.

Cathrine Dolleris är medfacilitator under denna kursen. Cathrine har ett Diplom i applicerad permakulturdesign från Storbrittanien, och är aktiv som handledares i det brittiska permakultursystemet sen 2014. Cathrine har undervisat på många PDCs och lärarutbildningar sen dess. Hon är också grundare till GeoLiv och är bofast på sitt LAND-center ”Kattekærhus” på Orø, Danmark. Tillsammans med Andreas Jonsson är hon en av medgrundarna till Nordic Permaculture Academy, där de vägleder permakulturstudenter från hela norra Europa.

Hur du ansöker? Ansökningarna är öppna 1 oktober – 15 november. Ansökan är nu stängd.

Avgift/kostnad Vi har arbetat hårt för att hålla alla kostnader till ett minimum. Avgiften är 5200 SEK (~450 EUR), och det går till kostnader för mat och övernattning på Holma. Alla som blir antagna till utbildningen, betalar samma avgift.

Frågor Om du har några frågor om utbildningen, maila: andreas.jonsson@holmafolkhogskola.se