Hållbarhet, journalistik och sociala medier (distans)

Kursen är nu stängd för ansökningar.

Vill du lära dig att filma, fota, blogga, podda och nå ut i sociala medier? Är du intresserad av omställningen till ett hållbart samhälle, permakultur och odling? Då är det här kursen för dig!

Under en heltidskurs på distans på 15 veckor får du en introduktion till text, bild, ljud, video och sociala medier samt en inblick i omställningsrörelsen.

Vi utgår ifrån journalistiska tankesätt och arbetsmetoder. Vi har dels gemensamma mediegenomgångar och kurslitteratur och dels arbetar du praktiskt med att följa, dokumentera och synliggöra vad som görs av odlare, permakulturister och omställare inom Holma folkhögskolas nätverk eller där du bor.

Fokus ligger på att skildra både goda exempel och praktiska kunskaper kring omställning, som specifika moment inom ekobygg eller odling. Du får testa exempelvis att skriva blogginlägg, sända poddradio och göra Youtubeklipp. Målet är att så mycket som möjligt ska publiceras i Holmas egna kanaler, som Facebook, Instagram och webbplats. Därför går vi även igenom grundläggande etik, lagar och regler för publicering. Du får löpande feedback på ditt arbete från både kursledare och kurskamrater.

Första träffen 27-28 maj (söndag-måndag) på Holma gård i Höör är obligatorisk. Därefter hålls genomgångar på måndagar i Lund eller Höör, och så finns lärare tillgänglig under en gemensam medieverkstad i Lund eller Höör samt online en dag i veckan. I övrigt arbetar du självständigt eller tillsammans med andra deltagare med inläsning samt att samla in material i form av text/bild/ljud/video, redigera ihop och ge feedback på varandras arbete. Distansstudier kräver stort eget ansvar och mycket självständigt arbete. Tänk på att planera tid för detta.

För godkänd kurs krävs att du är närvarande under första träffen, att du genomför minst 75 procent av de praktiska uppdragen samt att du deltar på genomgång eller medieverkstad – antingen på plats eller online – minst 10 av kursens 15 veckor.

Kursbok är Björn Hägers “Reporter” som du själv köper in och som kompletteras med andra källor. Vi använder i första hand lättillgängliga verktyg som smartphones och gratis mjukvara. Det är ett krav att du har tillgång till en bärbar dator som du tar med till skolan, och helst en smartphone. Du behöver också bekosta dina egna resor till skolan och till personer och verksamheter som du ska skildra.

Var med och sprid berättelsen om att en hållbar värld är möjlig!

Plats för kursen

Den obligatoriska fysiska träffen hålls på Holma gård i Höör. Genomgångar och medieverkstad erbjuds på Holma gård samt på Fabriksgatan 2 i Lund. Räkna även med resor till andra verksamheter, som du själv bekostar.

Resinformation

Direkttåg från Malmö C till Höör tar ca 35 minuter. Direkttåg från Lund C till Höör tar ca 20 minuter. Därefter är det ca 20 minuters promenad till Holma gård där skolan ligger. Ett tips för att korta restiden är att ha en cykel i Höör! Karta

Kurstider

27 maj–7 september

En obligatorisk fysisk träff i Höör 27–28 maj.

Omfattning

Heltid

Ansökan

Ansöker gör du genom skolans administrativa system Schoolsoft. Första gång du ansöker behöver du starta ett konto varefter du kommer till ett formulär som du fyller i. Bland informationen längst upp på denna sida finns en länk till ansökningssidan.

Ansök senast

13 maj

När och hur görs antagning?

Antagning sker löpande.

Antagningsvillkor

Inga särskilda formella meriter krävs, men i samband med antagning undersöker vi dina förutsättningar att tillgodogöra dig och ha nytta av utbildningen.

Vi tittar bland annat på följande kriterier (utan inbördes rangordning):

– intresse för omställning och hållbarhet

– förutsättningar att lära dig nya datorprogram och tekniska verktyg

– i hur stor utsträckning du kommer att använda kunskaperna i praktiken efter kursens slut.

Ett krav är att du är bekväm med tanken på att göra intervjuer, publicera dina alster samt ge och ta konstruktiv feedback.

Till din ansökan vill vi att du bifogar ett personligt brev där du berättar:

• varför du vill gå kursen
  • kort om ditt intresse för omställning och hållbarhet
  • kort om din datorvana och dina tidigare erfarenheter av att skriva, fota, filma, göra podd, blogga och använda sociala medier
  • hur du planerar att använda kunskaperna från kursen.

Kostnader för kursdeltagaren

Kursavgift på 250 kronor för material m m. Kostnader för kursboken “Reporter” av Björn Häger samt resor tillkommer.

Detta förväntas deltagaren kunna efter avslutad kurs

• Grundläggande inblick i omställningsrörelsen samt Holma folkhögskolas olika profilområden: permakultur, odling och hållbarhet
  • Baskunskaper kring olika kanaler såsom blogg, podd, Youtube, Facebook och Instagram och hur du använder dem
  • Grundläggande etik, lagar och regler för publicering
  • Grundläggande journalistiska arbetsmetoder och perspektiv.

Abigail Sykes, lärare, 0704-25 32 27, abigail.sykes(a)holmafolkhogskola.se