Fortbildning om AI på Holma Folkhögskola

Idag hade personalen på Allmän kurs fortbildning om hur AI, närmare bestämt Chat GPT,  kan användas i undervisningen. Vi fick en genomgång av Björn Lundberg som är lärare vid Lunds universitet. Han berättade om vad AI är och hur det har utvecklats. Vi fick sen själva testa på att skriva in några av de uppgifter som vi nyligen givit till våra deltagare. Det var skrämmande att se hur den kunde leverera t ex populärvetenskapliga texter om kända vetenskapsmän som lärarna hade godkänt. Men även intressant att se att den killgissar när den inte vet. På frågan vad Holma folkhögskola är svarade den att det är en folkhögskola i området Holma i Malmö som funnits sen 1979 och att den har ett stort campus och haft många utbytesstudenter. Inget av detta stämmer. Den gör heller ingen skillnad på när den vet och när den gissar så även om verktyget är kittlande så ställer det höga källkritiska krav på den som använder det.