Låt oss ta det lugnt och odla mat tillsammans!

Inom omställning och permakulturen vet vi att vi är i en observationsfas, när saker är otydliga och röriga. Så låt oss använda den kunskapen för att höja blicken en aning och sätta denna Coronaföreteelsen i perspektiv…

Den som tror att vi kommer gå tillbaka till ”det normala” efter Corona, misstar sig! Samhället lyckas troligen reparera många viktiga funktioner och många går tillbaka till jobbet. Men allt kommer ändå att förändras. Förståelsen av miljöproblemen kommer att kopplas ihop med insikten om den egna och nu mera självupplevda sårbarheten. Det som kommer att påverkas i samhället är attityder, konsumtionsmönster, resebeteenden, umgängesformer och närhet till mat. Vi vet inte riktigt hur, eller i vilken takt som förändringen kommer att ske. Men det kommer att förändras oavsett hur många statliga miljarder som sköljer över oss motströms. Det kommer att förändras för att det är så naturen fungerar. Naturens utjämnande effekt driver oss mot förändring, anpassning och stabilisering in i nya livsmiljöer.

Nu ser vi uppmaningar om att inte resa. Vi ser också att vi ska hålla oss hemma från jobbet om vi kan och vi ska minimera social interaktion. Skolor ska också läggas över på distansundervisning, eller närmare bestämt ”helt till distansundervisning”. Anledningen är att vi ska undgå att sprida Coronaviruset. Självklart ska vi minimera smittan! Vi på Holma vill minimera död och lidande som de flesta andra. Men låt oss då vara öppna och ärliga med vilka dödsfall som det ”normala” samhället förde med sig, samhället innan Corona.

Under ett normalår dör det idag 4,2 miljoner personer på grund av luftföroreningar, enligt Världshälsoorganisationen WHO. Annan forskning visar på dubbelt så höga siffror, 8-9 miljoner dödsfall. Det dör också ca 2,3 miljoner personer i arbetsplatsolyckor kopplade till industriella processer varje år. Slår vi ihop de lägsta siffrorna här, så dör det alltså runt 17 800 personer av bara dessa orsakerna VARJE DAG! Samtidigt dör det tre gånger fler personer av fetmarelaterade sjukdomar än av undernäring. Vi ser också att dagens luftföroreningen i sig ökar överföringen av smittburna partiklar, som vid exempelvis Coronasmittan.

17 800 dödsfall dagligen! Och då är detta bara några få utdrag av dödsfall som kan kopplas till det storskaliga industrisamhället.

Om det nu är detta med mänskliga dödsfall vi verkligen ska fokusera på, så låt oss göra det! Då bör vi omedelbart sluta masskonsumera industriprodukter. Vi bör sluta äta importerad och preparerad instustrimat och vi bör sluta transportera varor, människor och mat över hela planeten.

Men vänta. Det är ju det vi börjar göra just nu!

Vår egen matförsörjning kan inte skötas industriellt. Och inte heller på distans! Varje vår måste vi förbereda jorden och så ut våra grödor, annars finns ingen lokal mat. Så nej, vi stänger inte Holma folkhögskola. Vi måste agera ansvarsfullt! När folk uppmanas dra sig inåt och ty sig till sitt eget, fortsätter vi att fortbilda de drivna personerna som kommer att hjälpa till att ställa om samhället och samtidigt säkra en lokaliserad småskalig matförsörjning. Allt annat är fullständigt ohållbart. Både miljömässigt och i förspillda människoliv. Men vi kommer att hålla skolan öppen med stor hänsyn. Genom att skapa andra fysiska kontaktytor och undervisningsmiljöer. För det är genom fysisk distans vi når smittskydd, inte genom social distans! Det industriella samhället bygger på social distansering från sammanhang, djur & natur och matförsörjning. Social distans ska vi ALDRIG sikta på.

Låt oss odla den framtiden vi behöver TILLSAMMANS.

Vi är redan på väg mot en bättre värld.