Permakulturprofil: ”Vi behöver mod”

– Vi behöver MOD att ingjuta värden vi sant kan stå upp för, mod att våga möta varandra, ta hand om det som gör ont och se vad vi faktiskt kan göra för att skapa medkänsla och sann omsorg.

Det säger Annie Bergman, trädgårdsmästare och permakulturare med stort intresse för omställning, i en intervju av Liselotte Bergenzaun Abel, deltagare på kursen Hållbarhet, journalistik och sociala medier.

Hur kom det sig att du började engagera dig i Omställningsnätverket?
– Det var av nyfikenhet och utforskande som jag kom i kontakt med Omställningsnätverket. Jag var först på den gamla webbsidan vi hade och var med i olika diskussioner och följde några trådar. Sedan började kurser dyka upp och det ledde till större engagemang att vara med och bygga upp detta nätverk. Omställning är dock något jag varit engagerad i sedan barnsben utan att tänka på det eller benämna det som så. Det är ett genuint intresse för mig att leva så meningsfullt jag kan, vara en medskapare som lämnar vackra spår av hållbarhet och omsorg.

Vad ser du som de största utmaningarna i samhället/livet i dag?
– Rent generellt tror jag rädsla är vår största utmaning tillsammans med bristande medkänsla. Det kanske är att förenkla det hela men om jag ska koka ned alla utmaningars gemensamma nämnare (för de alla hänger tätt ihop) så tror jag att vi behöver komma åt rädslan som triggar och driver enskilda, grupper, samhälle och nationer till upprätthållandet av konkurrens, separation och våld. Detta är en utmaning för alla skikt och sektorer i samhället.
– Smärta är naturligt och kommer alltid att finnas, likaså kärleken som smärtan behöver omfamnas med. Frågan är vad som orsakar smärtan och vad vi vill/kan göra med orsaken.
– Jag tror ett av de viktigaste arenorna vi har för att ta hand om rädslan och ingjuta kärleksfullt mod är skolan och folkbildningen/föreningar. Barn och unga (vuxna med) behöver få växa med en kraft om vilka de är, vad de tillhör och erfara stor glädje i att skapa något som vi alla på riktigt mår gott av. Ett skapande som drivs av lust, lugn, lek och varsamhet blir hållbart, till skillnad mot vad vi ser så mycket av i dag: prestation, rädsla, oro och hot. Det är en stor utmaning för skolan och oss alla!

Vad ger dig näring att fortsätta ditt omställningsengagemang?
– Den största näringen kommer inifrån, att ta hand om mig och mina behov, tillåta mig att njuta, vila och skapa av lust. Men också av att utforska ilskan som uppstår av kärlekens kraft när jag behöver sätta gränser av omsorg för mig själv och andra. Jag får också näring av att fortsätta dela mitt engagemang, umgås med likasinnade, sjunga i kören Jordens röster, samt av att dagligen återkoppla till den helhet jag är del av, vistas i natur, skapa med händerna (mat, hantverk, odling) och göra saker som är roligt och kroppsligt; leka och bada till exempel.

Hur ser din framtidsdröm ut just nu?
– Att skapa ett boende på en plats där jag kan tanka kraft och känna en långsiktighet. Och att vara mycket mer i nuet.

Text: Liselotte Bergenzaun Abel
Deltagare på kursen Hållbarhet, journalistik och sociala medier samt verksamhetsansvarig Sörby retreatcenter, www.sorbyretreatcenter.com

Foto: Christina Hamberg