Tomas Tengby från SR Meny besöker Holma Folkhögskola

Tomas Tengby, programledare i det välkända radioprogrammet Meny i Sveriges Radio kommer på besök till Holma Folkhögskola och Skogsträdgården i Holma. Martina Fingeroos och Jonas Årman som båda sitter i Holma Folkhögskolas styrelse har bjudit honom.

– Vi har bjudit hit Tomas eftersom vi tycker att det som händer på Holma Folkhögskola tydligt visar vilken omställning vi behöver göra med hänsyn till framtidens matförsörjning. Framför allt vill vi visa upp hur lustfylld och glädjerik den här processen är, och hur den får människor att växa.

Tomas Tengby kommer onsdagen den 20 oktober. Just på onsdagar är det tillval på skolan och en grupp deltagare skördar grönsaker och en annan grupp deltagare lagar mat till hela skolan. Utöver lunch på nyskördade grönsaker så kommer besöket på innebära en hel del smakprover från skogsträdgården berättar Martina:

– Vi vill fokusera på de fleråriga grönsaker, svampar, bärande buskar och träd som år efter år ger större skördar i Holma skogsträdgård, en av Sveriges allra första i sitt slag.

Skogsträdgården i Holma, strax utanför Höör, anlades 2004. Sedan 2016 finns också Holma Folkhögskola här med bland annat kurser i skogsträdgårdsodling, grönsaksodling och permakulturdesign. Dessa ämnen kan också kombineras med allmän kurs där man kan komplettera sina gymnasiebetyg. Ansökan till nästa års kurser är öppen fram till den 15 november.