Pedagog sökes till kursen Resilient entreprenörskap på Holma folkhögskola!

Arbetsplatsen

Holma folkhögskola har kurser i Lund och Höör. Skolan är inriktad på praktisk omställning till ett hållbart samhälle. En del av undervisning kommer att ske utanför klassrummet och knyts till praktiska moment såsom odling, byggande, kultur mm. Deltagarna ska inspireras till engagemang och handlingskraft. Kretslopp och medskapande med naturen är nyckelord och vi utforskar sociokratin som en djupt demokratisk och effektiv metod för organisering. Kursen hålls både i Lund och i Höör, samt en del studiemål på andra platser.

Kursen

Kursen hålls över ett skolår (21 augusti – 8 juni). Till hösten startade en klass med 12 deltagare i Lund.

Kursen har tre viktiga delar. Den första delen handlar om att undersöka vilka förändringar som är nödvändiga för att skapa ett samhälle som klarar av de utmaningar vi står inför i dag när det gäller hoten ifrån klimatförändring, resursbrister, m.m.

Den andra är att utifrån detta mer konkret och praktiskt undersöka hur deltagarna  kan ställa om både närsamhället och sitt liv.

Den tredje handlar om hur deltagarna kan förena utvecklingsarbetet mot hållbarhet med en tillfredsställande privatekonomi. I denna del undersöks olika typer av samverkan och resursdelning och även hur en startar och driver ett företag liksom hur en söker pengar och driver projekt. Teori kommer hela tiden att blandas med praktik. Du måste som lärare kunna förmedla alla tre bitarna.

Tjänsten

Tjänsten är en vikarietjänst på 37,5 % med start den 4 januari 2018 till den 15 juni. Du kommer att ha delat ansvar för kursen tillsammans med den kursansvariga läraren Chris Wegweiser.

Vi söker dig som har en helhetssyn på omställningen till ett hållbart samhälle. Vi ser gärna att du behärskar och kan förmedla hur en kan integrera ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter i de processer och system som deltagarna lever i och designar. Det är bra om du känner att du kan inspirera kursdeltagarna, att du kan få dem att hitta vad de brinner för och hjälpa dem hitta vägar att kanalisera detta.

Vi söker dig som har undervisningserfarenhet och helst är utbildad lärare, gärna att du har gått på folkhögskollärarlinjen. Du är entreprenör och det är därför ett stort plus om du har erfarenhet av att driva eget företag eller projekt.

På Holma folkhögskola har vi en likalön på 30 000 kr i månaden för heltidstjänst före årets lönehöjning. Detta gäller även rektor.

För frågor gällande tjänsten kontakta Chris chris.wegweiser@holmafolkhogskola.se eller 0703-769835. Ansökan med cv och personligt brev mejlas in till ovanstående adress.

Sista ansökningsdag är 1 november men vi tittar löpande på ansökningarna.